Brit Lamberts, instructeur autismegeleidehonden:

‘De juiste match is ontzettend belangrijk’

Heel gewone dingen, zoals boodschappen doen of gaan slapen, zijn voor ouders van een kind met autisme vaak een grote worsteling. Een autismegeleidehond kan ervoor zorgen dat dit weer gewone gebeurtenissen worden. ‘De verbazing en de ontroering van ouders als iets nu lukt dat eerder onmogelijk was, vind ik zo mooi’, vertelt Brit Lamberts, die naast blindengeleidehonden ook autismegeleidehonden traint.

Onze missie

Als Nationale Zorghonden Autoriteit is het onze missie om zoveel mogelijk mensen met een beperking een beter leven te geven met een speciaal opgeleide hond. Een blindengeleidehond, autismegeleidehond, assistentiehond of buddyhond vergroot hun bewegingsvrijheid en zelfstandigheid. De zorghonden bieden meer kwaliteit van leven. Ze brengen simpelweg levensgeluk. Benieuwd naar al onze activiteiten? Bekijk onze bedrijfsfilm.

Honden met een belangrijke taak

KNGF Geleidehonden leidt sinds 1935 geleidehonden op voor blinde en zeer slechtziende mensen. Inmiddels trainen we meer soorten zorghonden en bereiden we ze voor op hun cruciale taak. De assistentiehond helpt mensen in een rolstoel. Een autismegeleidehond kan een kind met autisme bijstaan. De buddyhond is een grote steun voor (oud-)geüniformeerden met een posttraumatische stressstoornis (PTSS).

Meer over onze honden

KNGF Campus

KNGF Geleidehonden leidt niet langer alleen bijzondere honden op. We breiden onze activiteiten steeds verder uit. Zo zijn we in 2014 gestart met KNGF Campus, een apart kennis- en innovatiecentrum onder de vlag van KNGF Geleidehonden. Deze denktank werkt aan nieuwe ontwikkelingen op het gebied van (zorg)hond en wetenschap.
KNGF Campus trapt af met een drietal onderzoeken: naar technische ontwikkelingen als aanvulling op de geleidehond, naar de mogelijkheid honden te trainen voor medische detectie in samenwerking met VUmc en naar het effect van honden op jong dementerenden.