Buddyhondenbaas Daan Spaans:

‘Met buddyhond Nalim kan ik er weer op uit’

Buddyhond Nalim maakt voor oud-politieman Daan echt een wereld van verschil: hij durft er weer op uit te gaan, terwijl hij voorheen voornamelijk thuis op de bank zat. Daan heeft een posttraumatische stressstoornis (PTSS): ‘Als ik toch wat had ondernomen, zat ik daarna helemaal stuk. Ik was bovendien niet te genieten, was vaak geprikkeld en kon agressief reageren. Dat heb ik nu bijna niet meer.’

Geleidehonden Light Night

In 2014 organiseerden we ons eerste eigen fondsenwervende evenement: de Geleidehonden Light Night. Samen met donateurs en andere relaties zetten we de schijnwerpers op onze bijzondere honden. Het werd een avond vol warmte, betrokkenheid en persoonlijke verhalen. De totale opbrengst van de Geleidehonden Light Night was €73.601,-. Een ontzettend mooi bedrag waarmee we maar liefst 14 pups een basisopvoeding kunnen geven. Bekijk het filmpje voor een sfeerimpressie.

Verslag Geleidehonden Light Night

Aanpassing Taxiwet

Al lange tijd lobbyt KNGF Geleidehonden voor een landelijke wetgeving waarin is vastgelegd dat geleidehonden in de taxi worden toegelaten. In 2014 nam KNGF Geleidehonden de Amsterdamse taxiverordening onder de loep, door mystery guests met een geleidehond op pad te sturen met de taxi. De actie bleef niet onopgemerkt door de media. In het najaar volgde de politieke reactie en besloot staatssecretaris Wilma Mansveld tot een landelijke vervoersplicht van gehandicapten en hun geleidehond voor taxichauffeurs.

Beste Baas van de Geleidehondenbaas

Veel geleidehondenbazen stuiten tijdens hun banenjacht op onwetendheid over hun handicap of over de hond. Om dit te veranderen, organiseerde KNGF Geleidehonden de Beste Baas van de Geleidehondenbaas-verkiezing. Het doel is om vooroordelen weg te nemen en het bedrijfsleven te attenderen op de goede inzetbaarheid van deze groep mensen. Het Kadaster in Apeldoorn kreeg de titel als eerste toebedeeld. Uit handen van staatssecretaris Jette Kleinsma ontving Bastiaan Kieftenbeld, geleidehondenbaas en werknemer van het Kadaster, een prijs ter waarde van €7.500,-. De prijs werd gefinancierd door Start Foundation.

Speurneuzen!

Sinds 2013 doet KNGF Geleidehonden onderzoek naar het trainen van medische detectiehonden. We proberen antwoord te krijgen op de vraag of zij kunnen helpen bij het vroegtijdig opsporen van darmkanker. De medische detectiehonden hebben in 2014 een grote ontwikkeling doorgemaakt. Na een start met eenvoudige en herkenbare geurmonsters, zijn de honden een belangrijke trainingsfase ingegaan: kunnen de speurneuzen daadwerkelijk speciale geurstoffen detecteren die bepaalde kankercellen uitscheiden? VUmc in Amsterdam heeft voor deze fase van het onderzoek ontlastingsmonsters aangeleverd waarmee de honden worden getraind. Bekijk de medische detectiehonden in actie.

Lees meer over deze pilot

Tv-commercials

Om de uitbreiding van ons dienstenpakket bij een breder publiek bekend te maken, zijn er in 2014 twee nieuwe tv-commercials opgenomen en uitgezonden. De tv-reclame voor de assistentiehond was veelvuldig in reclameblokken te zien. De tv-spot voor de buddyhond ging tot onze verrassing zelfs viraal en kreeg ook veel aandacht in het buitenland. Deze commercial werd in 2014 genomineerd voor de Gouden Loeki, de publieksprijs voor meest populaire tv-reclame. Begin 2015 werd bekend dat we de felbegeerde reclameprijs hadden gewonnen.